نقاشی دیواری یا پتینه کاری روی دیوار یک روش لاکچری برای تزئین خانه

نقاشی دیواری موتیف

نقاشی دیواری یا پتینه کاری روی دیوار یکی از جدیدترین انواع تزئین دیوارها در بحث دکوراسیون داخلی منزل یا ساختمان‌های اداری و تجاری است. همچنین نقاشی روی سقف با طرح‌های کلیسایی و کلاسیک یکی دیگر از مدهای جدید و طرح‌ها و سبک‌های جدید زیباسازی منزل است.

این سبک زیباسازی دیوارها و سقف‌ها امروزه برای منازل لاکچری و بزرگ و همچنین هتل‌ها و ساختمان‌های اداری خاص به کار می‌رود. برای آشنایی کامل با این هنر با ما همراه باشید و اگر قصد سفارش نقاشی دیواری را دارید به ما تماس بگیرید.

پتینه کاری روی دیوار چیست؟

پتینه کاری روی دیوار معمولاً برای ایجاد طرح‌های دکوراتیو و زیبا پیاده می‌شود. با ایجاد پتینه کاری روی دیوار می‌توان نوعی بافت به دیوار داد. منظور از بافت داشتن حجم و برجستگی است. مثلاً فرض کنید سطح کار دارای رگه‌هایی یا تار و پودی داشته باشد یا دانه‌دانه باشد. این‌ها اصطلاحاً می‌شود بافت که گاه منظم است و گاه نامنظم و گاه غیر از یک شکل هندسی می‌تواند حتی یک شکل واقعی هم داشته باشد.

پتینه کاری روی دیوار یک بافت برجسته
پتینه کاری روی دیوار یک بافت یا برجستگی به سطح دیوار می‌دهد

پتینه کاری روی دیوار معمولاً این بافت را دارد برای همین باید با متریالی کار شود که هم این بافت و برجستگی را می‌دهد و هم تکنیک‌های اجرای آن باید این خصوصیت را به نتیجه نهایی کار بدهد. بنابراین با وسایلی مانند شابلون، کلیشه و… انجام و پیاده‌سازی شود.

نقاشی دیواری یا نقاشی روی دیوار و سقف

نقاشی روی دیوار تعریف ساده‌ای دارد و آن همان اسمش است. نقاشی روی دیوار دقیقاً همان نقاشی است روی سطح دیوار یا سقف با این تفاوت که سایز آن بسیار بزرگ‌تر است. متریالی که برای نقاشی روی دیوار استفاده می‌شود تقریباً همان متریالی است که برای نقاشی روی بوم استفاده می‌شود.

البته معمولاً افرادی که سفارش نقاشی روی دیوار یا نقاشی دیواری می‌دهند هر طرحی را اجرا نمی‌خواهند. طرح و سبک‌ها متناسب با مد روز انتخاب می‌شود. مخصوصاً نقاشی روی سقف باشد. نقاشی روی سقف اکثراً طرح‌هایی معروف به کلاسیک و کلیسایی است. طرح‌هایی که در دوران قرون وسطی یا بعد از آن در سقف کلیسا‌ها یا تالارها و قصرها در کشورهای اروپایی کشیده می‌شد.

تفاوت نقاشی دیواری و پتینه کاری روی دیوار

با توصیفاتی که از هر دو هنر گفته شد باید تفاوت هر دو مشخص شده باشد. این دو در اصل دو هنر شبیه به یکدیگر هستند با تفاوت‌هایی که در ظاهر کار مشخص خواهد شد. در زیر به چند تا از تفاوت‌های این دو هنر اشاره می‌کنیم:

  • پتینه کاری روی دیوار با متریال‌هایی انجام می‌شود که در نهایت خروجی کار به نوعی بافت دارد. بر خلاف نقاشی روی دیوار که باید سطحی صاف داشته باشد.
  • پتینه کاری روی دیوار خیلی به دنبال نقش و منظره روی دیوار نیست بر خلاف نقاشی که اصل هدفش همین است.
  • برای پتینه کاری روی دیوار از متریال خاصی استفاده می‌شود تا آن بافت مدنظر برای پتینه کار به‌دست آید ولی برای نقاشی باید از رنگ‌های روغن یا آکریلیک موجود در بازار استفاده کرد. مگر آن‌که قرار به پیاده‌سازی طرح‌های ترکیبی پتینه و نقاشی باشد.
  • زیرسازی پتینه کاری و نقاشی دیواری متفاوت است. معمولاً پتینه کاری روی دیوار دیواری صددرصد صاف و مسطح نیاز ندارد بر خلاف نقاشی دیواری که باید سطح کاملاً صافی قبل از شروع نقاشی روی داشته باشید.

برای پتینه کاری روی دیوار از متریالی استفاده می‌شود؟

رنگ پتینه کاری روی دیوار

رنگ پایه برای ایجاد زمینه پتینه است. برای زیرسازی پتینه می‌توان از انواع رنگ‌های ساختمانی مثل رنگ روغن، رنگ پلاستیک، رنگ آکریلیک و رنگ لاتکس استفاده کرد.

پتینه کاری روی دیوار با نردبان به همراه زیرسازی
قبل از پتینه کاری روی دیوار باید زیرسازی انجام شود

رنگ روغن از آنجا که حلال آن تینر و رقیق‌کننده‌های شیمیایی است بعد از خشک شدن به راحتی و توسط آب پاک نمی‌شود. اما رنگ آکریلیک یا رنگ پلاستیک که پایه آب است در اثر برخورد با آب زیاد ممکن است رنگ ببازد و پاک شود.

خمیر پتینه کاری روی دیوار

خمیر پتینه خمیری است که برای ایجاد بافت و طرح روی دیوار استفاده می‌شود. خمیر پتینه در انواع مختلف مثل خمیر پتینه کالچه، خمیر پتینه ورق طلا، خمیر پتینه سنگ و خمیر پتینه چوب موجود است.

ورق طلا و نقره و مس

ورق طلا و نقره برای ایجاد جلوه‌ای لوکس و براق روی سطح دیوار به کار می‌روند.

برای نقاشی روی دیوار یا نقاشی روی سقف از چه متریالی استفاده می‌شود؟

برای نقاشی روی دیوار مانند همیشه از انواع رنگ‌ها استفاده می‌شود. که با قلمو و دیگر ابزارهای نقاشی مانند کاردک روی سطح زیرسازی و مسطح شده دیوار یا سقف کشیده می‌شود.

رنگ‌های استفاده شده در نقاشی دیواری یا نقاشی روی سقف می‌تواند رنگ روغن، رنگ آکریلیک یا رنگ‌های مخصوص دیگری بین این دو نوع متریال باشد.

ابزارهای پتینه کاری روی دیوار

برای پتینه کاری روی دیوار یا همان کهنه کاری از برخی ابزارها استفاده می‌شود که در زیر به آن اشاره کرده‌ایم:

  • شابلون برای ایجاد طرح‌های تکراری روی دیوار
  • قلم مو برای گذاشتن رنگ و خمیر پتینه روی دیوار
  • غلتک برای گذاشتن رنگ و خمیر پتینه روی دیوارهای بزرگ
  • کاردک برای ایجاد بافت روی دیوار
  • اسپری برای انداختن رنگ و خمیر پتینه روی دیوارهای بزرگ و سطوح ناهموار
  • دستمال برای پاک کردن اضافات رنگ و خمیر پتینه استفاده

شابلون چیست؟

شابلون برای ایجاد طرح‌های تکراری و سری روی دیوار استفاده می‌شود. شابلون‌ها در انواع مختلف، مانند شابلون طرح سنگ، شابلون طرح چوب، شابلون طرح گل و شابلون طرح حیوانات موجود هستند. در اصل شابلون مانند همان مهر‌هایی است که در کودکی با سیب‌زمینی می‌ساختیم و به جوهر آغشته می‌کردیم و روی کاغذ می‌گذاشتیم تا طرح آن روی کاغذ بیفتد.

پتینه کاری روی دیوار با شابلون توسط یک خانم
استفاده از شابلون برای ایجاد طرح‌های تکراری بر روی دیوار است

در پتینه کاری روی دیوار از چه موادی برای ایجاد بافت استفاده می‌شود؟

در پتینه کاری روی دیوار یا همان کهنه کاری از مواد مختلفی استفاده می‌شود تا برجستگی یا همان بافت به‌دست آید. مثلا خمیر پتینه که با ابزارهای مختلفی روی دیوار قرار میگیرد. ماده دیگری که برای پتینه کاری دیوار استفاده می‌شود میکروسمنت است.

میکروسمنت همان‌طور که از اسمش (سمنت به معنی سیمان)‌ پیداست از ترکیبات سیمان و رزین‌های پایه آب تولید شده و برای ایجاد طرح‌ و نقش‌های برحجسته روی دیوار استفاده می‌شود.

گاهی با کمک موادی مانند رزین طرح‌هایی مانند طرح سنگ روی دیوار به شکل پتینه ایجاد می‌شود. تمام این موارد در اصل همان بافت روی دیوار به‌حساب می‌آید.

در مدل‌های جدیدتری از مواد شبیه به ماسه‌های لب ساحل استفاده می‌شود تا فضایی شبیه به ساحل دریا را ترسیم کند. تمام این‌ها باید بعد از زیرسازی پتینه کاری انجام شود برای این‌که این مواد برنگردد و خراب نشود. بعد از همه این‌ها و انجام مراحل مختلف پتینه باید روی نتیجه نهایی کار وارنیش خورده شود تا کار ثابت بماند.

انواع نقاشی دیواری یا نقاشی روی سقف چیست؟

نقاشی دیواری یا نقاشی روی سقف با طرح‌ها و سبک‌های مختلفی انجام می‌شود. برای مثال در بسیاری از موارد از طرح‌های کلاسیک و کپی نقاشی‌های معروف دیواری یا نقاشی‌های سقف کلیساهای دوره رنسانس و نقاشان معروفی مانند میکل‌آنژ استفاده می‌شود. این نقاشی‌ها فضاهایی مانند کلیساهای معروف جهان و قصرهای بزرگ پادشاهان اروپایی را تداعی می‌کند.

سبک‌های زیادی برای نقاشی روی دیوار می‌توان پیشنهاد داد. سبک‌های کلاسیک (سنتی)، رئال، مدرن، انتزاعی و… اما دست برای انتخاب هر نوع طرح و سبکی باز است. برای مثال بسیاری دوست دارند که روی دیوار از طرح‌های رئال منظره استفاده شود. مناظر طبیعت و خانه‌های روستایی و حیوانات و… .

ترکیب نقاشی روی دیوار و گچ بری

برخی علاقمند هستند که طرح‌های سنتی تزئین دیوار با گچ بری را با نقاشی دیواری ترکیب کنند. برای مثال نقاشی داخل فریم‌هایی از گچ بری روی دیوارها. نقاشی‌های کلاسیک یا طرح‌های منظره و گل و مرغ که فضایی کاملاً سنتی به منزل می‌دهد. بسیاری از این طرح‌ها مناسب فضای تالارهای سنتی، کافه‌های سنتی، رستوران‌های سنتی و دیگر مکان‌های عمومی و خصوصی با دکوراسیون داخلی سنتی و کلاسیک است.

نقاشی موتیف چیست؟

نقاشی موتیف هم نوع دیگری از نقاشی دیواری یا نقاشی روی سقف است که ترکیب از طرح‌های برجسته و نقاشی است. یک طرح برجسته یا به قول هنرمندان یک کار حجم خیلی بیشتر از حجم طرح‌های گچ بری. حجم‌هایی مانند مجسمه و چهره همراه با نقاشی که به‌نوعی یک کار پست مدرن را برای شما به‌ارمغان می‌آورد. حتماً اگر دارای نوعی دکوراسیون داخلی پست مدرن با نور‌پردازی‌های خاص هستید باید به سراغ نقاشی موتیف هم بروید. این نوع کارها را به درستی باید در دسته لاکچری قرار داد.

محل نقاشی دیوار کجاست؟

معمولاً نمی‌توان جای خاصی را برای اجرای نقاشی دیواری در نظر گرفت ولی بیشتر برای تزئین اتاق خواب، اتاق کودک، دفتر کار و از همه مهم‌تر لابی‌ها و اتاق‌های پذیرایی از نقاشی دیواری استفاده می‌شود.

قیمت پتینه کاری روی دیوار چقدر است؟

قیمت پتینه کاری روی دیوار بسته به ابزارها و متریالی که استفاده می‌شود می‌تواند متفاوت باشد. ضمن آن‌که قیمت پتینه کاری متری محاسبه می‌شود. در حال حاضر پتینه کاری ساده بدون هیچ ابزاری روی دیوار از متری ۶۰۰هزار تومان شروع می‌شود. (البته همه این موارد به مهارت استادکار هم برمی‌گردد. افراد مختلفی با قیمت‌های مختلف کار را ارائه می‌کنند که این به هنرمند بودن، توانایی‌ها و مهارت‌ها برمی‌گردد)

استفاده از کلیشه، ورق طلا یا نقره و انواع دیگر متریال‌ها مانند خمیر پتینه یا میکروسمنت می‌تواند هزینه‌ها را پلکانی افزایش دهد.  قیمت پتینه کاری ایتالیایی می‌تواند از باقی سبک‌ها و روش‌های پتینه‌کاری بالاتر باشد و به‌عنوان سقف قیمت پتینه کاری به حساب آید.

قیمت نقاشی دیواری یا نقاشی روی سقف

قیمت نقاشی دیواری یا نقاشی روی سقف بر خلاف پتینه کاری روی دیوار متری محاسبه نمی‌شود. بلکه کل کار با توجه به نوع متریال و سبک نقاشی (آکریلیک، رنگ روغن یا…) و همچنین ابعاد کار به شکل کلی یا همان کنتراکت (قراردادی) قیمت داده می‌شود.

بدیهی است که نقاشی‌هایی با ابعاد بزرگتر‌ و همچنین نقاشی رنگ روغن و همینطور نقاشی‌هایی که ریزه‌کاری‌های بیشتری دارند یا نقاشی‌های چهره می‌تواند گران‌تر باشد.

همینطور نقاشی روی سقف قطعاً به خاطر سختی اجرا گران‌تر خواهد بود. در حال حاضر کف قیمت نقاشی دیواری از ۸ میلیون تومان به بالا و کف قیمت نقاشی روی سقف از ۱۸ میلیون تومان به بالا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *